Veelgestelde vragen voor adviseurs
Filter op:
Filter op:
Verduurzaming in adviesgesprek
Als je klant zijn huis verduurzaamt komt hij voor een aantal verduurzamingsmaatregelen in aanmerking voor ISDE subsidie:
- 5 soorten isolatiemaatregelen: dakisolatie, gevelisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en bodemisolatie
- hoogrendementsglas, te weten HR++ glas of triple-glas. De laatste moet worden gecombineerd met een nieuw isolerend kozijn
- warmtepomp (met minimaal energielabel A++) of zonneboiler
- kosten die gemaakt worden voor een aansluiting op een warmtenet
Meer informatie over onder andere de voorwaarden vind je hier.
Zodra je klant het nieuwe energielabel ontvangen heeft, kun jij (of je klant) per email ([email protected]) een wijzigingsverzoek indienen. Stuur het nieuwe energielabel mee als bijlage. Je klant ontvangt een ontvangstbewijs en zodra de wijziging doorgevoerd is ontvangt je klant bericht.
Is de labelwijziging voor de 15e van de maand doorgevoerd, dan ontvang de klant vanaf de daaropvolgende maand een nieuw rentetarief. In mijnwoonnu kan je klant het nieuwe maandbedrag (hypotheeklasten) terugvinden.
Om gemakkelijk en snel een indicatie te krijgen van de verduurzamingsmogelijkheden van het (toekomstige) huis van je klant, biedt Woonnu de verduurzamingscheck aan. Dit is een modelmatige berekening. De resultaten van de verduurzamingscheck blijven een goede indicatie bieden, maar kunnen in de werkelijkheid afwijken.
Heeft je klant een huis met energielabel B of beter? Dan komt hij in aanmerking voor een rentekorting van 0,05% voor label B, 0,10% voor label A en 0,15% voor een A++++ woning! De korting geldt direct bij aanvraag van de Woonnu hypotheek. Betreft het een huis met energielabel D of slechter? Dan betaalt je klant een hogere rente en moet het huis eerst verduurzaamd worden voordat er aanspraak kan worden gemaakt op de duurzaamheidskorting. Wordt het huis tijdens de looptijd van de hypotheek verduurzaamd, en wordt daarmee een beter energielabel bereikt? Dan wijzigt de rentekorting ook. De korting geldt over de hele looptijd en de volledige hypotheek. Ook als de hypotheek tussentijds wordt verhoogd.
De verduurzamingscheck geeft een indicatie van wat verduurzamen voor jouw klant kan opleveren. Het laat zien welke duurzame maatregelen nodig zijn om een beter energielabel te behalen en tegen welke investering. Verder wordt voor je klant berekend welke rentekorting het toekomstig energielabel oplevert, wat de potentiele waardestijging van de woning is en daarmee de terugverdientijd van de investering. Bijkomende voordelen als besparing op energiekosten en een vermindering van CO₂-uitstoot worden ook weergegeven. Om vervolgens een advies op maat te krijgen, kun je er samen voor kiezen om contactgegevens achter te laten voor een kosteloze vervolgafspraak aan huis.
Om snel en eenvoudig een indicatie te krijgen van de verduurzamingsmogelijkheden van de (toekomstige) woning van je klant, vul je de Woonnu verduurzamingscheck in.
Je kunt de verduurzamingscheck gebruiken ter voorbereiding op het hypotheekgesprek. Hiermee maak je de verduurzamingspotentie en bijbehorende rentekorting meteen bespreekbaar. Je kunt de verduurzamingscheck ook samen met je klant doorlopen tijdens het eerste hypotheekgesprek. Op deze manier heeft je klant meteen een indicatie wat verduurzamen in zijn situatie kan opleveren.
Heeft de klant interesse in een verduurzamingsrapport op maat? Dan kun je er samen voor kiezen om de contactgegevens van de klant achter te laten voor een kosteloze vervolgafspraak aan huis. Indien de klant de aanpassingen daadwerkelijk wilt laten uitvoeren, dan kun je uitkomsten uit het verduurzamingsrapport meteen meenemen in het hypotheekadvies.
Steeds meer mensen hebben het besef en de interesse om hun woning te verduurzamen. Een goede ontwikkeling, want een verduurzaamd huis verbruikt minder energie, is beter voor het milieu én levert een lagere energierekening op. Jij speelt als adviseur een belangrijke rol in deze energietransitie. Het verduurzamen van een huis biedt veel voordelen, maar consumenten weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Als financieel adviseur ben jij de specialist op het gebied van hypotheken en is het een aanvulling op je advies om je klant te informeren over toekomstig bestendig wonen.
Woonnu biedt de oplossing om verduurzaming eenvoudig in het hypotheekgesprek mee te nemen. Zo kun jij zelf, zonder duurzaamheidsspecialist te zijn, woningeigenaren helpen om de stap te zetten naar het verduurzamen van de woning. Het is van toevoegde waarde om de win-win situatie van verduurzamen voor je klant in kaart te brengen. Hiermee voorkom je dat je klant in de nabije toekomst onverwacht moet investeren om bij te blijven met de klimaatdoelstellingen. De overheidsambitie is om alle huizen in 2050 goed geïsoleerd en van het gas af te laten zijn. Ieder huishouden zal dus op den duur maatregelen moeten treffen. Met de tool van Woonnu en het persoonlijk advies over energiebesparende voorzieningen, ben je voorbereid op klanten die op zoek zijn naar een toekomstbestendig hypotheekadvies.
Over Woonnu
Woonnu vindt het belangrijk om zijn dienstverlening continue te verbeteren. Heb jij tips of feedback? Laat het ons dan weten via: [email protected].
Woonnu hypotheken wordt aangeboden via onafhankelijke hypotheekheekadviseurs: via de ketens, landelijke adviesorganisaties en serviceproviders. Woonnu is verkrijgbaar via de volgende serviceproviders: FlexFront, Huismerk, HypotheekCompany, Home Invest, United Capital, De Financiële Makelaar en Financieel Support Nederland.
Heb je een vraag of wil je even sparren over een mogelijke aanvraag? Neem gerust contact met ons op via telefoonnummer 088-670 6540 of per e-mail via [email protected].
Het team bestaat uit ervaren professionals in de hypotheekbranche. Gezamenlijk denken we met onze klanten, adviseurs en partners mee over mogelijkheden in het verduurzamen van bestaande woningen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij echt een verschil kunnen maken in deze groene transitie als we hierin samen optrekken.
Hypotheekaanvraag
Voor het verwerken en accepteren van hypotheekaanvragen werken wij samen met Quion. Deze hypotheekverwerker verzorgt ook het beheer en de administratie van de hypotheek. Quion heeft een team speciaal voor Woonnu klaarstaan om alle aanvragen zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te beoordelen en vragen te beantwoorden.
Een notaris bespaart veel tijd en inschrijvingskosten met Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK). Dankzij KIK gaat het akteproces automatisch: vanaf de eerste inzage tot en met de verwerking van de akte bij het Kadaster. Het systeem is minder foutgevoelig, de kwaliteit van de akte is hoger en het hele proces gaat sneller (klik hier voor een voorbeeld KIK-akte). De inschrijving bij het Kadaster hierdoor wordt ook eerder zichtbaar. Je klant ontvangt sneller de welkomstbrief en heeft eerder toegang tot Mijn Woonnu en kan starten declareren uit het bouwdepot.
Er zijn veel dingen die je klant zelf kan wijzigen en/of regelen via Mijn Woonnu. Denk aan de contactgegevens aanpassen, extra aflossen, de jaaropgave als pdf-document inzien, downloaden en afdrukken. Ook kan hij er actuele leninggegevens en rekeningoverzichten inzien, declareren uit het bouwdepot of de renteafkoop en rentemiddeling aanvragen. Wel zo veilig en makkelijk! Alle opties zijn na inloggen op Mijn Woonnu aan de linkerzijde van het menu weergegeven.
Iedere klant heeft een eigen Mijn Woonnu account om gegevens in te zien en zelf te wijzigen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van de hypotheek ontvangt je klant een brief met een registratiecode en instructies om het persoonlijke Mijn Woonnu account te activeren.
Voor het begeleiden van hypotheekaanvragen werken wij samen met Quion. Het Woonnu team staat klaar om alle aanvragen zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te verwerken.
Voor vragen is het Woonnu team bereikbaar via de volgende contactgegevens:
Telefoon: 010 242 23 70 (op werkdagen van 08:30 tot 17:30 uur)
Email: [email protected]
Bekijk het overzicht wanneer je een reactie van ons kunt verwachten.
Je hypotheekaanvragen bij Woonnu worden verwerkt door Quion. Je kunt de status per hypotheekaanvraag hier binnen een beveiligde omgeving bekijken wanneer het jou uitkomt. Je hebt hiervoor je tussenpersoonnummer (TP-nummer) en het aanvraagnummer nodig. Vul deze gegevens in en klik op 'Status opvragen'. Je ziet vervolgens een overzicht van de huidige status van het dossier en welke stappen in het aanvraagproces nog doorlopen moeten worden. Ook is inzichtelijk welke dossierstukken al compleet zijn en welke nog ontbreken.
Voor het accepteren en verwerken van hypotheekaanvragen werken wij samen met Quion.
Een toegewijd Woonnu team staat klaar om alle aanvragen zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te beoordelen. Voorafgaand vindt er een automatische aanvraagtoetsing plaats door HDN door middel van een digitale analyse en controle op volledigheid van alle dossierstukken.
Via HDN verstuur je de hypotheekaanvraag naar onze backoffice. Binnen één werkdag ontvang je een renteaanbod voor je klant. Gaat de klant akkoord met het voorstel? Dan dien je binnen twee weken de benodigde documenten via het HDN-adviespakket te versturen. Dit is inclusief het ondertekende renteaanbod. Het renteaanbod komt te vervallen als de documenten niet binnen twee weken binnen zijn.
Stapsgewijs:
1) Je vraagt de hypotheek aan bij onze backoffice
2) Je krijgt een rentevoorstel voor jouw klant
3) Je uploadt via HDN het getekende rentevoorstel met de overige documenten die nodig zijn
4) Je ontvangt de hypotheekofferte
Energielabel
Om bij Woonnu in aanmerking te komen voor een rentekorting van 0,15% moet het huis minimaal energielabel A++++ hebben. Energieneutrale en nul-op-de-meter woningen vallen hier ook onder. Voor een bestaand huis ontvangen wij graag een definitief energielabel waaruit A++++ blijkt. Voor een nieuwbouwwoning ontvangen wij graag een voorlopig energielabel. Bij projectmatige nieuwbouw kan het voorlopige energielabel A++++ ook blijken uit de verkoopbrochure inclusief het technisch bestek.
Ja, een energielabel is verplicht bij verkoop van een woning. Er zijn uitzonderingen. Je leest hierover op de site van de Rijksoverheid. Regelt je klant geen definitief energielabel, dan kan hij een boete krijgen (€450 voor natuurlijke personen en €900 voor rechtspersonen).
Lees over de manier waarop het energielabel wordt bepaald en aangevraagd in ons blog of kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.
Rente (wijzigingen)
Ja dat kan, maar het kan zijn dat je klant hierbij een vergoeding moet betalen. Hoeveel hij moet betalen hangt af van verschillende factoren, zoals de huidige rente en het aantal jaar dat de rente nog vast staat. In Mijn Woonnu, op de pagina ‘Rente veranderen’, kan je klant zien hoe hij de rente kan veranderen en kan hij direct een vrijblijvend voorstel aanvragen.
Ja, de rente kan tussentijds op meerdere manieren wijzigen. Dit kan zijn omdat:
- het huis een beter energielabel gekregen heeft;
- de hypotheek door aflossing in een lagere risicoklasse terecht komt, of
- het huis meer waard is geworden en daardoor in een lagere risicoklasse terecht komt.
Als de hypotheek door aflossing in een lagere risicoklasse terecht komt, past Woonnu automatisch de rente aan. In geval van een beter energielabel of een hogere WOZ-beschikking vragen we de klant om zelf bij ons aan te geven. Komt hij daardoor in een lagere risicoklasse, dan kan hij in aanmerking komen voor een lagere rente. Dat kan hij regelen via Mijn Woonnu.
Als de hypotheek door aflossing in een lagere risicoklasse terecht komt, past Woonnu automatisch de rente aan. In geval van een beter energielabel of een hogere WOZ-beschikking vragen we de klant om zelf bij ons aan te geven. Komt hij dat hij in aanmerking komt voor een lagere rente. Dat kan hij doen via Mijn Woonnu.
Producten
Als adviseur kun je namens je klant telefonisch contact opnemen via nummer +31 (0)10 242 2370. Daarna wordt het proces in gang gezet en je verneem welke documentatie nodig is. Dit kun jij vervolgens bespreken met je klant. Je klant kan ook zelf het overlijden telefonisch melden via nummer +31 (0)10 242 2370.
Je klant kan de periode tussen het kopen van een nieuw huis en het verkopen van de oude woning overbruggen bij Woonnu. Het maximale overbruggingskrediet voor onverkochte woningen is 90% van de marktwaarde! Voor verkochte woningen is het maximum 98% van de verkoopprijs. Het verstrekken van een overbrugging is alleen toegestaan bij het afsluiten van een Woonnu hypotheek. Een los overbruggingskrediet is niet mogelijk. Ook beoordelen we of je klant de dubbele lasten tijdens de overbruggingsperiode kan dragen.
Het overbruggingskrediet is geldig tot 1 maand na oplevering van een nieuwbouw woning. Of tot levering van de verkochte woning als het een bestaand huis betreft, met een maximum van 24 maanden. In overleg is onder voorwaarden een verlenging mogelijk. Meer informatie vind je in § 1.10 van onze acceptatiegids.
Quion verzorgt, als hypotheekverwerker van een Woonnu hypotheek, ook het beheer en de administratie van de hypotheek. Vanaf half januari staat de jaaropgave voor je klant klaar in Mijn Woonnu. Hij ontvangt hierover een bericht per e-mail op het bij ons bekende e-mail adres. Wil je klant de jaaropgave per post ontvangen? Dan kan hij dat aanvragen via +31 (0)10 242 2370. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur. Het betreft hier de jaaropgaven van alle lopende en afgelopen jaar afgeloste hypothecaire leningen.
Als er na de verbouwing geld over is in het bouwdepot, dan wordt dit afgelost op de lening. Als de bouw of verbouwing klaar is, geeft je klant dit aan in Mijn Woonnu. We beëindigen dan het depot. Zit er nog geld in het bouwdepot? Dan kan je klant direct aangeven op welke leningdeel / leningdelen hij dat bedrag wilt aflossen. Zodra we de aflossing verwerkt hebben, beëindigen we het depot.
Ja, Woonnu biedt separaat aan de hypotheek een bouwdepot voor verbouw en nieuwbouw. De rentevergoeding is gelijk aan de hypotheekrente. Bij verbouw heeft het bouwdepot een looptijd van 12 maanden. Bij nieuwbouw heeft het bouwdepot een looptijd van 24 maanden. Het bouwdepot kan onder voorwaarden maximaal 12 maanden verlengd worden.
Bij aanvragen zonder NHG wordt er geen depot aangehouden als het benodigde bedrag voor de verbouwing lager is dan € 5.001,-. Dit betekent dat bedragen tot en met € 5.000,- bij het passeren meteen worden uitgekeerd. Het is ook niet mogelijk om op verzoek van de klant het bedrag in depot te plaatsen. In verband met de Voorwaarden & Normen van NHG, wordt bij NHG altijd het gehele bedrag van een verbouwing in depot gehouden.
Woonnu biedt alle rentevaste periodes van 1 t/m 30 jaar aan. Hierdoor kun je als adviseur maatwerk bieden aan je klant. En rentevaste periodes beter afstemmen met de resterende looptijd van de leningdelen van de hypotheek. Ook is door combinaties van verschillende rentevaste periodes een betere spreiding van het renterisico mogelijk.
Ja, als een lening wordt aangevraagd met NHG, dan zijn de NHG Voorwaarden & Normen van toepassing. Soms financiert Woonnu een aanvraag die wel voldoet aan de Voorwaarden en Normen van de NHG alleen onder aanvullende voorwaarden. Raadpleeg voor de uitzonderingen onze acceptatiegids.
Nee, Woonnu verstrekt geen bankgaranties. Klanten kunnen voor een bankgarantie terecht bij gespecialiseerde bedrijven die deze garanties verstrekken, bijvoorbeeld de Nationale Waarborg of BNP Paribas Cardif.
Ja, Woonnu biedt ook hypotheken voor ondernemers en zzp’ers. Het toetsinkomen bij werkzaamheden uit een zelfstandig beroep of bedrijf wordt vastgesteld op basis van een inkomensverklaring. Deze verklaring kan worden opgevraagd bij een door NHG aangewezen onafhankelijke partij. De ondernemer moet minimaal een jaar werkzaam zijn.
Nee, Woonnu biedt alleen hypotheken aan woningen die volledig voor eigen gebruik bestemd zijn. Huurinkomsten vanuit reeds gefinancierde woningen worden ook niet meegenomen in het toetsinkomen van de klant.
Ja, Woonnu biedt hypotheken voor nieuwbouw van projectmatige bouw en kavelbouw. Voorwaarde is dat voor de nieuwbouwwoning een waarborgcertificaat dient te zijn afgegeven door een instelling aan wie de Stichting Garantie Woning haar keurmerk heeft verleend.
Het bedrag dat je klant maximaal kan lenen voor een woning is vanaf 1 januari 2024 gebaseerd op het energielabel. Zie hiervoor ons blog.